Celem inwestycji w trójmiejskich portach jest zwiększenie ich potencjałów. Oba porty będą mogły przyjmować dłuższe i cięższe pociągi. Skróci się też czas załadunku i rozładunku towarów. W efekcie zarówno w Gdańsku, jak i Gdyni będzie można przyjmować i odprawiać więcej ładunków, a to przełoży się na wzrost konkurencyjności obu portów. Zyska też kolej względem innych środków transportu.
Obecny na poniedziałkowej uroczystości premier Mateusz Morawiecki podkreślał znacznie rozwoju polskich portów bałtyckich. Poprawa komunikacji kolejowej ma sprawić, że staną się najważniejszymi hubami przeładunkowymi na Bałtyku.
Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk” zakłada przebudowę ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Na stacjach zwiększona zostanie liczba zelektryfikowanych torów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. trzy mosty.
– Na wyremontowanej wraz z drogami towarzyszącymi ulicy Ku Ujściu powstanie nowy wiadukt. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania, które będzie obsługiwało zmodernizowane stacje: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa. Możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów – informują przedstawiciele PKP PLK SA.
Łącznie w ramach projektu zostaną zrealizowane dwa kontrakty o wartości przekraczającej 1,4 mld zł brutto.
Z kolei kontrakt „Poprawa dostępności do portu morskiego w Gdyni” opiewa na kwotę ponad 1,82 mld zł brutto. W jego ramach przebudowanych zostanie 115 km torów kolejowych. Zelektryfikowane zostaną dojazdy do bram portu. Sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów, a nadzór nad kursowaniem pociągów zapewni nowo powstałe lokalne centrum sterowania. To jednak nie wszystko.
– Przebudowa obejmie 13 km dróg. Zmodernizowane zostaną dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację kolejowa ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych i przebudowa mostu. Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą pociągi dłuższe – 740 m i cięższe – 22,1 t na oś. Poprawa przepustowości stacji skróci czas obsługi ładunków. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów – czytamy w komunikacie spółki PKP PLK.
Łączna wartość projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad trzy miliardy złotych (ponad 2,6 mld zł netto), z czego niemal 40 procent stanowi dofinansowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
źródło: nadmorski24.pl, PKP PLK