Według nieoficjalnych informacji zdobytych przez naszą redakcję planowane zmiany mogą mieć na celu, między innymi, dokapitalizowanie spółki Polska Żegluga Bałtycka. Zmiany w zarządzie FRS-u prawdopodobnie bedą miały związek z realizacją Programu Batory i mogą być sposobem na pomoc w sfinansowaniu budowy promu dla PŻB.
Przypomnijmy, że symboliczną stępkę pod budowę promu dla PŻB położono w Stoczni Szczecińskiej ponad 3 lata temu, jednak do dzisiaj nie rozpoczęła się dalsza faza produkcyjna nowej budowy. W między czasie PŻB zakupiła używaną jednostkę z rynku, która jako Nova Star obsługuje linie Gdańsk - Nynäshamn. Prom kosztował PŻB ponad 90 mln euro.
Możliwe zmiany w FRS z pewnością wymogą zmiany w strategii działalności Funduszu Rozwoju Spółek, który dotychczas koncentrował się na dokapitalizowaniu i poprawie sytuacji w spółkach z sektora stoczniowego - Stoczni Szczecińskiej i MSR Gryfia, umożliwiając doposażenie stoczni majątkiem produkcyjnym i obniżenie kosztów wskutek automatyzacji procesów produkcyjnych.
Na konieczność pozyskania jednostek zwraca również uwagę największy polski armator PŻM, który jest właścicielem Unity Line. Obsługujący 60 procent przewozów ze Świnoujścia do Szwecji armator, w najbliższych latach, musi pozyskać 4 nowe promy. Obecnie Grupa PŻM przynosi zyski a działalnosć promowa jest dla niej najbardziej opłacalną.
Jaki wpływ przewidywane działania bedą miały na przeciągający się od kilku lat projekt budowy promu w szczecińskich stoczniach? Czy nowy, dwuosobowy zarząd będzie w stanie wspólnie realizować dotychczasową strategię Funduszu Rozwoju Spółek? Na te pytania poznamy odpowiedzi w najbliższych dniach.
Fundusz Rozwoju Spółek S.A. z siedzibą w Warszawie realizuje zadania w obszarze restrukturyzacji i wsparcia kapitałowego małych i średnich spółek kontrolowanych przez państwo, oferując finansowanie dopasowane do potrzeb odbiorcy. Jedynym akcjonariuszem Funduszu jest Skarb Państwa.
źrodło:gospodarkamorska.pl