Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski powiedział, że dzięki temu połączeniu przekierowujemy do polskich portów całą masę towarową importowaną z Dalekiego Wschodu, która do tej pory trafiała do portów Europy Zachodniej. "Nie ma najmniejszego powodu, żeby cały strumień towarów importowanych do Europy z Dalekiego Wschodu nie kończył się w Polsce" – podkreślił. "Chodzi nam o to, aby Polska była pierwszym krajem odbierającym towary z Dalekiego Wschodu, a tym samym by tu były płacone podatki i cło" - dodał.
Połączenie kolejowe jest wspólnym przedsięwzięciem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, DCT Gdańsk oraz firmy Adampol. Pociąg z Chin przejeżdża przez Kazachstan, Rosję, Białoruś do terminalu Adampol w Małaszewiczach, gdzie następuje przeładunek z linii szerokotorowej na wagony o europejskim rozstawie szyn. Kolejny pociąg planowany jest na grudzień, a od stycznia 2020 r. ruszą regularne cotygodniowe transporty na tej trasie.
"W dniu dzisiejszym do Portu w Gdańsku przyjechał pierwszy pociąg bezpośredni w relacji Chiny-Gdańsk. W tej chwili połączenie dotyczy Xi'anu - pierwszej prowincji z której udało nam się zoorganizować taki łańcuch logistyczny. Kolejne prowincje przed nami. Pracujemy nad nimi wspólnie z naszymi partnerami: firmą Adampol i Terminalem Kontenerowym DCT" - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku." Chcemy wykorzystać tą bardzo szeroką siatkę połączeń feederowych jakie mamy z naszego portu ze Skandynawią i w kierunku Wlk. Brytanii po to by skrócić czas transportowanych towarów (...) zmniejszamy ilość operacji na jednym kontenerze dlatego nasza usługa jest tańsza - dodaje
"Dzięki Zarządowi Morskiego Portu w Gdańsku, ambasadom i firmom kooperującym, w tym przede wszystkim Adampolowi, mamy teraz możliwość serwisów feederowych, które rozwożą te kontenery po całej Europie" - mówi Grzegorz Witkowski, wicemininister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
"Pociąg wjeżdża do terminalu DCT, a następnie po załadunku kontenery mogą być przewożone jednostkami feederowymi na rynek skandynawski i brytyjski. Nasz rynek stał się szerokodostępny dla przewozów cargo, które mogą podbić tamtejsze rynki" - mówi prezes zarządu Terminala Kontenerowego DCT w Gdańsku Cameron Thorpe. "Bardzo ważna dla Gdańska jest jego unikalna zaleta: kiedy pociągi wjeżdżają do Europy z zewnątrz, sieć kolejowa staje się o wiele bardziej zatłoczona. Zakładając, że czas przewozu towaru pociagiem do Portu Gdańsk trwa 10-11 dni, ten sam pociąg jadąc do Portu w Hamburgu potrzebuje 14-15 dni. Tak więc 4-5 dni zaoszczędzimy gdy pociąg przyjedzie do portu w Gdańsku, kontenery zostaną wówczas przeładowane szybciej i szybciej trafią na rynek docelowy, czyli do europejskich portów.
"Firma Adampol była inicjatorem otwarcia tego łącza, który zrealizowaliśmy testowym pociągiem. To pokazuje nam, że Gdańsk wcale nie jest tak daleko od Chin. My zawsze byliśmy łącznikiem Unii Europejskiej i takich krajów jak np. Rosja czy Kazachstan" - mówi Elena Łukanowa, Prezes Zarządu Adampol S.A.
Euro China Train będzie kursować z Xi`an w Chinach do zlokalizowanego na terenie Portu Gdańsk morskiego terminalu kontenerowego DCT o charakterze intermodalnym. Szutenberg dodał, że w czwartek przyjechało 30 wagonów załadowanych kontenerami. Docelowo mają przyjeżdżać pociągi z maksymalnie 41 wagonami. Jeżeli będzie więcej kontenerów, uruchomiony zostanie następny skład. Kontenerowy terminal lądowy w Xi`an konsoliduje towary z całych Chin; z Gdańska będą dystrybuowane statkami do Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Docelowo towary mają też z Gdańska trafiać do Francji, Hiszpanii oraz Zachodniej Afryki.
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego, między Europą a Azją, w tym z Chinami. Obsługuje nie tylko Polskę, ale również m.in. rynki Morza Bałtyckiego. W 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował blisko 1,9 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowców na świecie. Na Morzu Bałtyckim jedynie DCT Gdańsk jest terminalem zdolnym do obsługi statków tej wielkości. W 2019 roku przeładunki w DCT Gdańsk mają przekroczą 2 mln TEU. Udziałowcami w DCT są: singapurska Grupa PSA, Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM.
Firma Adampol ma już wieloletnie doświadczenie w przeładunkach pociągów z Chin na swoim terminalu na granicy polsko-białoruskiej. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów ze wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych. Połączenie między terminalem lądowym Adampol Małaszewicze a terminalem morskim DCT Gdańsk otwiera wiele szlaków transportowych, które będą konkurencyjne w stosunku do istniejących, np. te prowadzące z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii mogą zostać zastąpione i w rezultacie przyspieszone aż do 5 dni. Alternatywne szlaki transportowe, które tworzy jeszcze bardziej umocni pozycję portu Gdańsk w Europie.” – dodaje Elena Łukanowa, Prezes Zarządu Adampol S.A. „Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. „Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyśpieszyć transport towarów z Chin nawet o 5 dni. Należy pamiętać również o mniejszej ilości operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Od dziś Port Gdańsk może zaoferować szybszą, tańszą i konkurencyjną wobec obecnie funkcjonujących rozwiązań usługę.
źródło:gospodarkamorska.pl