Marek Gróbarczyk na piątkowej konferencji prasowej przedstawił priorytety kierowanego przez niego resortu na najbliższe cztery lata. Zapowiedział, że w większości przypadków będzie to kontynuacja dotychczasowej polityki i celów.
Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej podkreślił, że jednym z podstawowych zadań będzie dalsze wzmacnianie polskich portów i ich dynamicznego rozwoju. Dodał, że 2019 rok będzie kolejnym, w którym przeładowanych zostanie ponad 100 mln ton ładunków. Ocenił, że tegoroczny wynik przeładunków powinien być "nieznacznie" wyższy niż w 2018 roku. W ubiegłym roku było to 101,19 mln ton, w 2017 roku - 87 mln ton ładunków.
Gróbarczyk przypomniał, że realizowana ma być m.in. budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni, Portu Centralnego w Gdańsku oraz terminala kontenerowego w Świnoujściu. Koszt rozbudowy Portu Gdynia szacowany jest na 3,2 mld zł, w Gdańsku może sięgnąć 12 mld zł, a w Świnoujściu 2-2,5 mld zł. Pogłębiany ma być również tor wodny prowadzący do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Minister zapowiedział, że nadal poprawiany będzie również stan infrastruktury drogowej i kolejowej prowadzących do portów. W tym roku zarezerwowano na ten cel ok. 4,5 mld zł
Kolejną ważną inwestycją, którą wymienił, jest przekop Mierzei Wiślanej. Poinformował, że prace idą zgodnie z planem, a plac budowy został przekazany inwestorowi. Nowa droga wodna ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Inwestycja realizowana jest również pod kątem bezpieczeństwa państwa. Przekop realizować będzie Polsko-belgijskie konsorcjum NDI-Besix za 992 mln zł. Kanał ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Minister Gróbarczyk przypomniał, że resort będzie realizował również program zwiększenia retencji w Polsce z 6,5% obecnie - do 15% Zakłada on. m.in. budowę 30 zbiorników retencyjnych w tym dziewięciu dużych. Zakładany koszt programu to 14 mld zł. "Pracujemy obecnie nad szczegółami finansowania tego projektu z wielu różnych źródeł" - zapewnił minister.
Minister poinformował ponadto, że w przyszłym roku mają być już gotowe palny użeglownienia Odry i Wisły. W połowie 2020 roku ma być gotowy plan dla Odry; na początku roku - dla Wisły. Gróbarczyk wyjaśnił, że pozwolą one na rozpoczęcie postępować przetargowych na konkretne inwestycje.
Szef MGMiŻŚ poinformował ponadto, że w coraz lepszej kondycji finansowej znajduje się Polska Żegluga Morska (PŻM). "Przestaje być kierowana przez komisarza ustawionego parę lat temu. Wchodzimy w statutowe organy spółki. Od przyszłego roku chcielibyśmy, by ukonstytuowała się rada pracownicza, która rozpocznie konkurs na nowego dyrektora" - powiedział.
Gróbarczyk dodał, że planowana jest również reforma administracji morskiej - w tym likwidacja Urzędu Morskiego w Słupsku. Według ministra najbardziej zasadnym jest prowadzenie dwóch urzędów na wschodzie i zachodzie Polski oraz delegatur.
"Oczekujemy, że w najbliższej kadencji rozpoczniemy prace zwiazane z inwestycjami w gospodarce morskiej o wartości 44 mld zł" - podsumował minister.
źródło:gospodarkamorska.pl