Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży po powrocie do szkoły ze zdalnego nauczania oraz liczba wykroczeń i przestępstw dzieci i młodzieży była tematem dyskusji w środę 03.11.2021 roku w Starostwie Powiatowym w Lęborku.
W spotkaniu Zespołu Koordynującego Powiatowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu Lęborskiego na lata 2018-2022 oraz zaproszonych gości uczestniczyła: Alicja Zajączkowska – Starosta Lęborski, Wicestarosta Lęborski – Edmund Głombiewski, członkowie Zarządu Powiatu: Adam Nowak, Jacek Perłak i Ryszard Wenta, Witold Krużycki –Przewodniczący Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej, Przemysław Sieracki – Kierownik Centrum Zdrowia Psychicznego, Michał Grzenkowicz – Koordynator Ośrodka Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej Dla Dzieci i Młodzieży w CZP przy SPSZOZ w Lęborku, Paulina Bikowska – psycholog w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lęborku, Katarzyna Groth – pedagog w Zespole Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku, mł. insp. Joanna Kowalik–Kosińska – zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku oraz Katarzyna Wach – dyrektor Liceum Ogólnokształcącego nr 1 w Lęborku, Danuta Rybak – dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno –Wychowawczego w Lęborku, Hanna Janczak – dyrektor Zespołu Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku, Aleksandra Kasprzykowska – dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lęborku, Tomasz Tutak – dyrektor Liceum Ogólnokształcącego nr 2 w Lęborku, Artur Obolewski – dyrektor Powiatowego Centrum Edukacyjnego, Grzegorz Popin – dyrektor Zespołu Szkół Mechaniczno – Informatycznych w Lęborku.
Głównymi tematami spotkania były problemy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży po powrocie do szkoły ze zdalnego nauczania oraz liczba wykroczeń i przestępstw wśród dzieci i młodzieży.
Sytuacja pandemii ma wpływ na to, co myślimy o rzeczywistości. To kształtuje nasze emocje i nastawienie. Powszechne jest odczucie zmęczenia ograniczeniami, lękiem przez zakażeniem, niepewnością jutra, ciągle zmieniającymi się zasadami. W tej rzeczywistości trudno jest wrócić do „normalności”, do stałego rytmu dnia, skupić uwagę, zebrać myśli, pracować. Dotyczy to dorosłych, ale także dzieci, uczniów. Dla nich ten czas był szczególnie trudny, zwłaszcza przez ograniczenie kontaktów z rówieśnikami. Wyzwaniem okazało się także dostosowanie do nauki zdalnej – nie wszystkim to się udało. Brak obecności na lekcji, wyłączenie się, unikanie kamerki, nie oddawanie zadań może być postrzegane jako niechęć do nauki, lenistwo, ale przeważnie ma ono inną pierwotną przyczynę. Doszukiwanie się powodów i przyczyn nie ma na celu usprawiedliwienia zachowań uczniów, ale zrozumienie, bo być może bardziej potrzebują oni pomocy i wsparcia, niż negatywnej oceny i dyscyplinowania.
Kwestie związane ze stanem psychicznym młodzieży są tematem powszechnie dyskutowanym w skali kraju. Chodzi nie tylko o radzenie sobie ze stresem, problemem z nawiązywaniem relacji społecznych zakłóconym przez długi okres izolacji wynikającej z ograniczeń sanitarnych, ale także powrotami po długim okresie przebywania poza szkołą. Wśród młodych ludzi częściej, niż dotąd pojawiają się oznaki depresji, zmęczenia i lęku.
Koordynator Ośrodka Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej Dla Dzieci i Młodzieży w CZP przy SPSZOZ w Lęborku poinformował, iż mimo bardzo dużej ilości realizowanych porad, jednostka niejednokrotnie pomaga i oferuje wsparcie zespołu psychologów i psychoterapeutów dla dzieci i młodzieży (do 18 r.ż. lub 21 r.ż. w przypadku kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej) oraz ich rodziców. Ośrodek zapewnia dzieciom i młodzieży pierwszy kontakt z opieką psychologiczną w ich najbliższym środowisku. Jego funkcjonowanie opiera się na ścisłej współpracy z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, ośrodkami pomocy społecznej, psychologami szkolnymi oraz osobami wspierającymi rodziny.
Spotkania nie wyczerpało tematu. Zespół będzie spotykał się w miarę potrzeb i pojawiających się bieżących kwestii wymagających rozstrzygnięć lub konsultacji.
źródło: Powiat Lęborski