"Droga Czerwona do Portu Gdynia" podaje mlodagdynia.pl

2022-05-01

Miasto Gdynia

Jak podaje strona internetowa mlodagdynia.pl Wiceminister infrastruktury Marcin Horała, członek zarządu CPK Radosław Kantak i wiceszef GDDKiA Grzegorz Dziedzina podpisali umowę w sprawie sfinansowania prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże na ten cel 20 mln zł. Ta inwestycja komplementarna CPK zapewni połączenie Portu Gdynia z Obwodnicą Trójmiasta (trasą S6), a także z autostradą A1 i Portem Solidarność. W swoim artykule strona pisze:

Cyt.:" Uniwersalny Port Gdynia nie zwalnia tempa

Port Gdynia jest nowoczesnym portem morskim na południowym Bałtyku. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line. Port Gdynia to węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona.

Po siedmiu miesiącach roku 2021 Port Gdynia osiągnął wzrost 12,5% ogółem. Największe wzrosty odnotowano w grupach przeładunków: drewno +89,9% r/r, (a w samym lipcu 402,3%), ropa i przetwory naftowe +78,6% r/r, (a w samym lipcu 175,9%), oraz drobnica +15,4% r/r, (a w samym lipcu 19,8%). W ciągu siedmiu miesięcy można również zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów w TEU, wzrost wyniósł 14% r/r/.

Więcej: https://wizjarozwoju.pl/uniwersalny-port-gdynia-nie-zwalnia-tempa/

W Porcie Gdynia przeładowywanych jest rocznie ponad 20 mln ton towarów i odprawianych prawie 1 mln pasażerów. Ten wynik stanowi prawie 25 proc. wszystkich przeładunków w polskich portach. Gdynia ze swoim portem jest elementem unijnej sieci TEN-T, w skład której wchodzą strategiczne europejskie szlaki drogowe i kolejowe oraz tzw. infrastruktura punktowa, np. porty lotnicze i morskie.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Trasa ma zastąpić niszczejącą Estakadę Kwiatkowskiego, która jest w złym stanie technicznym. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy możliwości przeładunkowe i rozwojowe.

"Budowa Drogi Czerwonej to inwestycja o dużym znaczeniu gospodarczym, nie tylko w wymiarze lokalnym. Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata. Droga Czerwona zapewni dalszy rozwój Portu Gdynia, ale będzie miała ogromne znaczenie również dla ogólnopolskiego Programu CPK."

- mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł. Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma potrwać ok. 5 lat.

Finansowanie prac przygotowawczych dla budowy Drogi Czerwonej zostało przewidziane w Programie Społeczno-Gospodarczym CPK, który wchodzi w skład Programu Wieloletniego CPK. Ten ostatni zapewnia finansowanie do 2023 r. prac przygotowawczych na potrzeby inwestycji lotniskowych, kolejowych i drogowych CPK.

"Dzięki budowie Drogi Czerwonej uzyskany zostanie efekt synergii między Portem Gdynia a CPK. Liczymy na to, że nastąpi zwielokrotnienie przeładunków cargo i przewozów pasażerskich. Z jednej strony, kontenery przypływające statkami będą mogły dotrzeć bezpośrednio do Portu Solidarność. Z drugiej strony, towary z CPK będą mogły być transportowane do innych krajów także przez Drogę Czerwoną i Port Gdynia."

- mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

To już drugie w ostatnim czasie porozumienie, w którym GDDKiA będzie odpowiedzialna za realizację połączenia drogowego do kluczowej infrastruktury w woj. pomorskim. W zeszłym tygodniu ogłosiliśmy przetarg na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej, która umożliwi sprawny dojazd do przyszłej elektrowni jądrowej. Dziś natomiast podpisaliśmy porozumienie dotyczące Drogi Czerwonej w Gdyni.

"Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego na co dzień korzystają przede wszystkim mieszkańcy Gdyni, ale również lokalni i krajowi przedsiębiorcy. Jest to więc niezwykle złożony obszar do analiz, ale i projekt niezbędny dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Inwestycja przyczyni się do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa transportu towarów pomiędzy Portem Gdynia a siecią dróg szybkiego ruchu."

- powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Ruch pasażerski i lotnicze cargo to dwa kluczowe elementy Portu Solidarność. Jak wynika z prognoz IATA, Port Solidarność może mieć ok. 20 proc. udziału w rynku cargo Europy Środkowo-Wschodniej już w pierwszym okresie funkcjonowania. Dla porównania - Lotnisko Chopina obsługuje mniej niż 1 proc. wszystkich towarów transportowanych drogą powietrzną w Europie. Obecnie aż 62 proc. cargo lotniczego z naszego regionu Europy jest wywożone do lotnisk w Europie Zachodniej.(...)"

Cały artykuł możecie Państwo znaleźć na stronie Droga Czerwona do Portu Gdynia. Na Forum Wizja Rozwoju rozmawiano o rozwoju Portu - mlodagdynia.pl Zachęcamy do przeczytania.

Źródło: Cytowany artykuł pochodzi z mlodagdynia.pl

 

Zobacz więcej wiadomości na temat:   #aktualności   #finanse   #transport