Miasto Słupsk
Jak podaje portal internetowy gp24.pl PKP PLK otworzyło koperty z ofertami dla dwóch dużych projektów kolejowych w regionie. Mowa o przebudowie stacji oraz o budowie drugiego toru w kierunku Gdyni. Oczekiwania potencjalnych wykonawców są zdecydowanie wyższe od szacunków kolejarzy. W swoim artykule portal pisze:
Cyt.:"Ponad trzy miliardy złotych może kosztować budowa drugiej nitki torów na odcinku 50 km od Słupska do Lęborka. Taką propozycję złożyło konsorcjum SBM i Treck Tec Construction z Wrocławia. Jest to najdroższa oferta z dziewięciu, które spłynęły do PKP PLK w odpowiedzi na ogłoszony przetarg. Chodzi o przebudowę istniejącego i budowę drugiego toru, który ma zwiększyć przepustowość linii 202. Co ciekawe, najtańsza propozycja i tak jest wyższa od zakładanych w budżecie PKP PLK środków. Kolej liczyła na wydatek rzędu 1,9 mld zł, kiedy konsorcjum ZUE i NDI roboty wyliczyło na 2,65 mld zł.
Nie lepiej jest w przypadku drugiego z przetargów. Chodzi o zapowiadaną przebudowę stacji Słupsk. PLK tę inwestycję obliczyło na 710 mln zł, a znów najtańsze ZUE do pary z NDI roboty oszacowało na 1 049 989 527 zł.
Nie udało nam się uzyskać komentarza, który wyjaśniłby, czy znajdą się w kolejowym budżecie dodatkowe środki. Wiadomo jednak, że w założeniach PLK budowa drugiego toru miała zakończyć się do 2026 roku. Inwestycja ma objąć przebudowę lub remont prawie 80 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów kolejowych i drogowych. Linia zyska nową sieć trakcyjną, a po zakończeniu robót pociągi po trasie pojadą z prędkością do 160 km/h zamiast obecnych 120 km/h.
Plany zakładają też przebudowę i budowę nowych peronów na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwić mają nowe przystanki w Runowie, Łebieniu i projektowany do odbudowy w Siemianicach.
W przypadku zmian na stacji Słupsk, jak nas poinformowano, wyłonienie wykonawcy i podpisanie z nim umowy ma nastąpić do końca roku. Pewność w deklaracjach PKP PLK może wskazywać, że są rezerwy, po które można sięgnąć.(...)"
Cały artykuł możecie Państwo znaleźć na stronie Miliardy na słupskie tory. PKP otwiera przetargi, a wykonawcy liczą na więcej | Głos Pomorza (gp24.pl) Zachęcamy do przeczytania.
Źródło: Cytowany artykuł pochodzi z gp24.pl
Fot.: PKP PLK